Március...


    Már nyolc napja március van. Ez nem csak azt jelenti, hogy már elméletileg tavasz van, ha még az időjárás nem is azt mutatja néha, de ez a hónap a nők számára igazán különleges. Most nem a nők napjáról beszélek. Igaz, ez is fontos de ettől van egy sokkal de sokkal fontosabb dolog ebben a hónapban. 
A március az endometriózis hónapja. Ez egy nagyon csúnya, és sajnos egyre sűrűbben előforduló betegség és sajnos nagyon súlyos következményei is lehetnek , ha nem veszik észre időben.
    Na, de mi is ez a betegség ? Endometriózisról akkor beszélünk, ha a méh belső nyálkahártyája (endometrium) a méh üregén kívül is megjelenik, s mivel ugyanúgy követi a hormonálisan vezérelt menstruációs ciklus változásait, a különböző területeken felgyülemlő véres váladék változatos panaszokat okoz. Endometriózis esetén a rendellenes helyre került méhnyálkahártya szövet továbbra is úgy viselkedik, mint normális esetben – megvastagodik, leválik, és vérzés kíséretében a mentruációs ciklusok során távozik. A méhüregen kívül elhelyezkedő szövet azonban nem tud távozni a szervezetből, és így „bennragad”. Ha az endometriózis a petefészkeket érinti, endometriómáknak nevezett ciszták alakulhatnak ki. A környező szövet irritálttá válik, végül hegesedés és összenövések (a szerveket összekötő rendellenes szövet) jelenhetnek meg. Az endometriózis (néha igen komoly) fájdalmat okozhat, főként a menstruációs ciklus alatt. Meddőségi problémák szintén felléphetnek. Szerencsére azonban számos hatásos kezelési lehetőség áll rendelkezésre.
     Sajnos egyre több helyen hallok erről a betegségről. Sajnos ez a betegség nem válogat, lehet tinédzser, vagy lehet klimax előtt álló nő is akinek kialakulhat. Ezek mellett pedig nagyon nehéz észre venni időben, mert hát azt mondták, hogy az normális, hogy a menstruáció fáj . Nem így van ! Mi nők figyeljünk oda a jelekre. Mi nők figyeljünk oda a testünkre. Mi nők...ne fogadjuk el azt, ha fáj !
Tegyünk érte !
    Én azok a szerencsés nők közzé tartozok, akik nem szenvednek ettől a betegségtől. Viszont attól függetlenül egyre jobban foglalkoztat a téma, mivel fiatal vagyok és egyszer majd én is szeretnék édesanya lenni, és maga a tudat, hogy bármikor megtörténhet velem ez a szörnyűség nagyon megrémít. Sok utánaolvasgatásnak, kutatómunkának köszönhetően úgy döntöttem, hogy pár dologban változtatom kell azért, hogy ez a rémület a legeslegminimálisabb legyen . 
   Az évek során egy dologra nagyon rájöttem és megtanultam és nagyon megtanították nekem. Azt, hogy a prevenció mennyire fontos. Maga azzal, hogy próbáljuk megelőzni a betegséget, legyen az egy megfázás amire vitaminokat szedünk, vagy attól komolyabb , máris kevesebb esélye van arra hogy betegek legyünk. 
Szóval úgy döntöttem , hogy a tőlem telhetőt megteszem azért, hogy a legkevesebb esélye legyen annak, hogy a rémület ami bennem van az valóra váljon.
Kitűztem magamnak három dolgot amit nagyon próbálok betartani (több kevesebb sikerrel):
1. Étkezés: első sorban lemondtam a cukorról , bár eddig se ettem annyira cukros ételeket és nem is mondhatom azt, hogy annyi sok cukros italt ittam volna, de ugye sok kicsi sokra megy. Így hát még a cukrozott kávéról is lemondtam, illetve amennyire csak tudtam még a finom édességekről is lemondtam.  Amikor csak tudok, próbálok arra is odafigyelni, hogy a szénhidrátot is csökkentsem, és itt volt talán az egyik legnehezebb dolog.Mivel a tésztaféléket én nagyon szeretem, ezt volt a legnehezebb leminimalizálni. Hányszor van olyan nekem a munkában, hogy úgy rendelnék , ennék egy kis spagettit vagy bármi olyan dolgot aminek a tésztához van a köze , de nem ! Zöldség és salátafélék. Bevallom , az elején kicsit nehéz volt és mindig kicsit hiányt éreztem , de sokkal jobban érzem így magam. Illetve ezek mellet még kevesebb húst is próbálok fogyasztani, és az az érdekes, hogy talán ezt a legkönnyebb betartani.
2. Mozgás: hát igen, ez mindig is foglalkoztatott, hogy jó lenne már elkezdeni kicsit intenzívebben sportolni , de mindig találtam olyan kifogást ami miatt nem kezdtem el. Viszont most, hogy már egy jó ideje napi 8 órát szinte egy helyben ülök a gép előtt már érzi a testem és jelzi, hogy mozogni kellene, nem sokat és nem is minden nap. Viszont az amikor edzek vagy jógázok egy kicsit , az csodákra képes. Azt megtanultam viszont hogy ebben az esetben ugye a halogatás a legrosszabb amit tehet az ember, így amikor csak tudom és időm is engedi próbálom még a munkába indulás előtt beiktatni 10-15 perc tornát. 
3. Stresszfaktorok kiiktatása: nem hiába hagytam ezt legutoljára. Ez a legnehezebb a három dolog közül . Tudományosan kimutatták, hogy nagyon sok betegség stressz alapon is kialakulhat és hiába mondják azt az orvosok a páciensnek, hogy kevesebbet idegeskedjen, aggódjon, nem olyan könnyű ez. Próbálom én hogy a munkahelyi dolgokat ott hagyjam a munkában amikor végzek, és azt is próbálom hogy a magánügyeimet a munkahelyen kizárjam úgymond, de nem mindig sikerül, ezért viszont minden nap meg kell küzdjek. Ebben sokat segít a jóga és az , hogy mikor kicsit stresszesebb vagyok próbálok a jó dolgokra koncentrálni az életemben. 
    Lehet kicsit alap dolgoknak látszanak ezek a dolgok amiket próbálok betartani, mert hát ezt minden ember valamennyire próbálja több-kevesebb sikerrel. Viszont hiszek abban, hogy ezzel a három dologgal ha tényleg figyelünk rá, akkor nagyon sok rossz dologtól megkíméljünk magunkat !

puszi és ölelés

Megjegyzések